Основи здоров’я
2 клас
Тема. Харчування і здоров’я. Вітаміни, їх значення для здоров’я. Практична робота: вибір корисних для здоров’я продуктів.
Мета. Формувати уявлення про корисну їжу. Пояснити значення вітамінів для організму людини. Вчити вибирати корисну для здоров’я їжу. Ознайомити з національними стравами українців. Розвивати пам’ять, увагу, мислення, вміння аналізувати. Виховувати прагнення дотримуватись правильного харчування.
Хід уроку
Вступна частина.
Знайомство.
Діти стають в коло, беруться за руки. Кожен учень називає своє ім’я та улюблену страву.
Правила. Девіз уроку:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно, плідно працювати.
Зворотний зв’язок.
Як бути здоровим?
Давайте разом згадаємо, як треба дбати про своє здоров’я.
Очікування.
Діти отримують вирізані яблучка, пишуть на них кожен своє ім’я і який настрій вони очікують на кінець уроку (малюють смайлик). Піднімаються зі своїх місць і закріплюють яблучка навколо кошика з надписом «Здоров’я».
ІІ.Основна частина.
Мозковий штурм
Для чого треба їсти?
Розповідь вчителя. Їжа – джерело енергії.
Складіть речення й дізнайтесь про те, чим є для організму людини їжа (слайд)
тепла, росту, і здоров'я, енергії, людини, Їжа – джерело
Їжа – джерело тепла, росту, енергії і здоров'я людини
Роль їжі в збереженні здоров'я дуже велика. Їжа має безпосередній вплив на працездатність, розумовий та фізичний розвиток, тривалість життя людини. Харчування забезпечує життєдіяльність організму та є його найважливішою біологічною потребою. Недарма в народі кажуть: «Млин меле водою, а чоловік живе їдою», «Без їжі і віл не потягне».Усі необхідні організму речовини людина отримує з їжі, яку споживає.
Але дехто думає, що це означає їсти все, що захочеться і коли захочеться.
(Уривок з мультфільму «Вінні-Пух в гостях у кролика», коли ведмежа застрягло у виході з нори. Закінчується словами кролика: «Это все потому, что кто-то слишком много ест!»)
Чому з Вінні-Пухом трапилась така неприємна історія?(Харчувався надміру)
Давньогрецький філософ Сократ говорив: «Ми живемо не для того, щоб їсти, а їмо, щоб жити». Тому для того, щоб їжа не стала ворогом, харчуватися треба помірно і правильно. А ось іще один наш знайомий схоже нічого не знає про корисну їжу.
(Уривок з мультфільму про Карлсона, коли він з’їдає цілу банку варення)
Як ви думаєте, чи можна таку їжу вживати кожного дня? Чому?
Робота в групах.
Давайте допоможемо нашим героям розібратись, яка їжа є корисною.
єднання в групи (4 групи по 7 учнів) – яблуко, груша, абрикос, гриби.
Завдання: вибрати корисну їжу (малюнки) і пояснити свій вибір.
(шоколад, молоко, яйця, зелень, тістечка, сік, чіпси, суп, борщ, каша, хліб, морква, горіхи, морозиво, кока-кола, м’ясо, кефір, мед, риба, капуста).
Руханка
На город підемо працювати, працювати,
Будем овочі збирати,
Вітамінів в них доволі,
Будемо ми усі здорові.
Підемо у сад гуляти,
Будемо фрукти ми збирати,
Вітаміни в них теж є,
Це здоров’ячкомоє.
Недарма ви в своїх роботах визначили такі різні продукти. Для нормального росту і розвитку організму необхідні особливі речовини, які дістали назву вітамінів (від лат. Vita – «життя»). Містяться вітаміни в різних продуктах.
«Вітамінний потяг»
Вагончики з зображенням продуктів з порожніми віконечками. Дитина виходить, розповідає про вітамін і вставляє його назву у відповідне віконечко.
Вітамінки розкажуть самі про себе, а ви, діти, уважно послухайте.
(Заздалегідь підготовані учні розповідають про вітаміни.)
Вітамін А.Якщо ви хочете мати гарну шкіру, рум’яні щічки та добрий зір, звертайтеся до мене. Я товаришую з морквою, помідором, абрикосом, петрушкою, зеленою цибулею та кропом.
Вітамін В. Якщо ви хочете зростати сильними, веселими і мати добрий апетит, я вам допоможу. А товариші мої — це картопля, горошок, буряк, редис, квасоля та зелений салат.
Вітамін С.Якщо ви хочете мати міцне здоров’я, бути завжди бадьорими, я стану вам у пригоді. Мої друзі — лимон, апельсин, порічка та чорна смородина, капуста, зелена цибуля та хрін.
Вітамін D.Я дуже потрібний тим, хто хоче швидко й добре рости, мати гарну статуру та міцні зуби. Хоча мої друзі не ростуть ані в садку, ані на городі, я також маю для вас корисні подарунки — це молоко, яйця, сир, вершкове масло. До того ж я товаришую із самим сонечком: влітку його промінці разом із засмагою передають вам і вітамін D, тобто мене.
Хвилинка хорошого настрою.
А тепер ми теж уявимо себе потягом, що їде у країну здоров’я. Покладем мішечки на голову. Візьмемо один одного за плечі. Поїхали … Глибоко вдихнули носом, а тепер – як гуде паровоз? Всі разом – ту-у-у-у-у!
Якщо ви помітили, то найбільше всього вітамінів міститься в овочах і фруктах.
Вірш Л. Вознюк «Де ховаються вітаміни» (підручник, с. 40)
Щоб отримувати достатньо вітамінів, з’їдай не менш як п’ять свіжих овочів чи фруктів щодня.
Гра «Хто більше?»
На аркуші паперу написати якомога більше назв овочів і фруктів. По черзі зачитують одну назву (повторюватись не можна).
Руханка «Ходить гарбуз по городу»
Вправа «Комора здоров’я».
Вчитель.
Якщо ви помітили, кожен овоч має свій колір. Уявіть кожен себе якимось овочем або фруктом. Який ви вибрали б колір? Чому?
Борщ — це овочі й приправи.
Значний вплив на харчування людей в Україні мають народні традиції. Україна здавна славилася своєю багатою національною кухнею. Її традиційні страви вареники, борщі,пампушки, паляниці, галушки,ковбаси, сало, капусняк,квашена капуста, огірки, напої з фруктів і меду відомі усьому світу. Найрізноманітніші овочі і фрукти, м'ясо, птицю, гриби, ягоди – усі дарунки землі використовує різноманітна і винахідлива українська кухня. На релігійні свята готують обрядові страви: різдвяна кутя,великодня паска, крашанки тощо. Періодично протягом року чимало українців постяться, вживаючи здебільшого рослинну їжу.
Групи складають меню для гостей з корисних страв.
Завершення тренінгу.
Промовляючи очікування, діти складають яблука у кошик.
Прощання.