Тема : ДРОБИ І ДІЛЕННЯ НАТУРАЛЬНИХ ЧИСЕЛ
Мета. Показати зв'язок між діленням натуральних чисел і
звичайними дробами, виробити навички записування частки та натуральних чисел у
вигляді дробу з довільним наперед указаним знаменником.
Тип уроку. Урок засвоєння нових
знань.
Хід
уроку
І. Актуалізація опорний знань.
1. Заповніть ланцюжок
обчислень:

2.
Вік онука становить
віку дідуся. Скільки років
онукові, якщо дідусеві 63 роки?
3.
Вік онуки становить
віку бабусі. Скільки років
бабусі, якщо онуці 27 років?
II. Сприймання і засвоєння навчального матеріалу.
Учитель пропонує учням розв'язати
задачі.
1.
Розділіть порівну 6 плиток шоколаду між трьома дітьми.
Розв'язання. Зрозуміло, що 6 ділиться
на 3 націло, тому 6 : 3 = 2 (плитки) кожному.
2.
Розділіть порівну 3 плитки шоколаду між трьома дітьми.
Розв'язання. Зрозуміло, що 3 ділиться
націло на 3, тому 3 : 3 = 1 (плитка) кожному.
3.
Розділіть порівну 2 плитки шоколаду між трьома дітьми.
Розв'язання. Оскільки 2 не ділиться
націло на 3, то поділимо кожну плитку шоколаду на 3 рівних частини. Складемо
їх разом й отримаємо 6 рівних частин. Дамо кожному з дітей по дві частини.
Кожна частина — це
плитки, а 2 таких частини — це
плитки. Отже, розділивши 2
плитки на трьох дітей, отримали
.
4. Розділіть порівну 5
плиток шоколаду між трьома дітьми.
Розв'язання. Оскільки 5 не ділиться на
3, то кожну плитку поділимо на 3 рівних частини. Отримаємо 5 · 3 = 15 рівних
частин. Дамо кожному з дітей по 15 : 3 = 5 частин.
Кожна частина — це
плитки, а 5 таких частин — це
. Отже, розділивши 5 плиток на трьох дітей, отримали
.
Таким чином, можна сказати, що: 2
: 3 =
, 5 : 3 =
.
Тобто знак ділення можна замінити
рискою дробу і навпаки, риску дробу можна замінити на знак ділення.
Завдання 1. Записати у вигляді дробу
частку:
1) 2 : 5; 2) 1: 10; 3) 15 : 8; 4)
7 : 1; 5) 7 : 7; 6) 12 : 4; 7) 15 : 5.
Розглянемо приклади 4-7.
4) 7 : 1 =
= 7; 5) 7 : 7 =
= 1; 6) 12 : 4 =
= 3; 7) 15 : 5 =
= 3.
«Прочитавши» ці рівності справа
наліво, отримаємо, що натуральне число можна записати дробом, до того ж не
одним.
7 =
; 1 =
; 3 =
=
.
Завдання 2. Заповніть порожні місця в
таблиці.
Частка
|
Дріб
|
Ділене
|
Дільник
|
Чисельник
|
Знаменник
|
5 : 8
|
|
|
|
|
|
|

|
|
|
|
|
|
|
3
|
14
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
11
|
ІІІ.
Закріплення вивченого матеріалу.
№№ 733,
735.
Учні за підручником
ознайомлюються з розв'язанням рівнянь (п. 25, приклад).
№ 737.
IV. Підсумки уроку. Пояснення домашнього завдання.
§4, п. 25, №№ 734, 736, 738.