Вівторок, 19.03.2024, 12:00
ГаївськаЗОШ-сад І-ІІ ступенів
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 60
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

«Від школи традиційної - 

до культурно-освітнього центру громади»

    Всі ми родом з дитинства. Цей період в житті людини залишає відчутний слід на все прожите. Тому завжди хочеться заглянути в те «минуле», щоб дати критичну оцінку своїм вчинкам, рішенням, обрати правильну майбутню стратегію в житті. Мене завжди притягає рідне село Тиманівка Тульчинського району Вінницької області, де народився, отримав виховання в дитячому садку, у 1981 році закінчив середню школу, паралельно здобув початкову музичну освіту та професію хіміка – лаборанта. Щира вдячність моїм учителям, громаді, які змогли сформувати з нас, сільських дітей, повноцінних громадян своєї країни. Захоплююсь творчістю знаних в області педагогів – новаторів Бурдо Павла Тимофійовича , Козак Надії Дмитрівни. Саме громадська робота у трьох знаменитих музеях села дала змогу обрати майбутню професію учителя історії, яку опанував у стінах Вінницького державного педагогічного університету ім.. М.Островського у 1985 році.

    Вже працюючи учителем у с. Войнашівка Барського району не раз відвідував рідну Альма – матір, цікавився роботою колег, досягненнями випускників. Наші спільні поразки та перемоги на освітянській ниві постійно наштовхували на думку про необхідність корінної реорганізації освітнього, духовного середовища на селі. Прикро спостерігати як життя, що вирувало в школі, будинку культури, кінотеатрі, на стадіоні поступово згасає. Відомий сільський книжковий гігант «Книголюб» перетворений у просте кафе, бібліотека – і та майже припинила своє існування. Переконаний, що занепад освіти, культури, кинуті в забуття традиції неодмінно приведуть до знищення села як необхідного осередку нашого сьогодення.

Над вирішенням проблеми розпочав працювати із призначенням на посаду директора сільської малокомплектної школи: в 1995 році в селі Гайове Барського району  була вперше відкрита школа І-ІІ ступенів – і ми - щойно сформований колектив ентузіастів поринули в творчу атмосферу Країни знань.

З перших кроків стало відомо, що сучасне село переслідує вузол негараздів: негативна демографічна ситуація, відсутність виробництва, а отже і коштів, занепад культурно-духовного життя, виробилась зневіра у перспективу. Простежувалося, що протягом десятків років наш мікрорайон не мав своїх «світил» в жодній із відомих сфер людської діяльності. Батьки були переконані, що діти якось там проживуть і без значних досягнень. Складалася сіра картина буденності, коли ніхто нічого не хоче і в ніщо не вірить. Село чекала участь багатьох неперспективних населених пунктів… Щоб перебороти таку ситуацію неуспіху потрібна була реалізація ідеї, яка б зрушила справу з місця. Проаналізувавши, попрямували зразу ж двома шляхами: перший: школа - для громади: надання послуг, волонтерський рух, розвиток партнерства; другий: створення культурно-освітнього центру, який би сприяв піднесенню сільської спільноти на більш якісний рівень суспільної свідомості.

    Першим суттєвим кроком стало створення у 2001 році на експериментальній основі навчально – виховного комплексу «школа – сад І-ІІ ступенів». Суть проведених змін полягав у наступному: ми прагнули, щоб навчальний заклад міг виконувати  домінуючу роль  у процесі виховання дитини з дошкільного віку до повноліття. І в цьому плані важливо було створити для дитини доріжку успіху, яка б давала можливість розвивати творчий потенціал, здібності, нахили вихованців. Перефразовуючи В.О.Сухомлинського скажу, що важливою є гармонійна єдність освіти і виховання, освіченості і вихованості, перетворення знань в особисті переконаня, єдність навчання і морального виховання. Вчителі і керівник школи мають особливо дбати, щоб  ідеї школи стали особистим духовним багатством кож­ного вихованця. І це можна найбільш якісно зробити об’єднавши ланки  дошкілля та школи.

Для вище наведеного проекту керівництвом школи, була проведена важлива робота по підбору та розміщенню кадрів. На мою думку учитель має бути прикладом для дитини бодай в якійсь одній справі та завжди реальним ведучим у повсякденні. І ми шукали в кожного колеги той вогник, який би зробив дитину успішною, впевнененою у своїх позитивних рисах.

Паралельно проводилась робота по формуванню стосунків «школа – громада». Соціальне партнерство, запровадження  громадсько-державного управління навчальним закладом, співпраця з громадськими організаціями сіл Гайового, Колосівки, Шпирок, організація по наданню послуг на базі школи – все це допомагало нам стати корисним громадсько-активним осередком сільського соціуму.

І результат не забарився. Учні нашої малокомплектної школи ставали переможцями спортивних змагань, на повну силу  запрацювали гуртки  технічного та прикладного, художньо-естетичного спрямування. А в поєднанні з цим діти забули за бажання спробувати алкоголь,  перестали палити, і звичайно ніяких наркотиків, правопорушень. Молодь привносила позитив у власні родини – поменшала кількість неблагополучних сімей.  Якщо учень з об’єктивних причин не міг бути успішним в навчанні, то педагоги допомагали знайти інший шлях  показати себе творчою, обдарованою особистістю.  Серед випускників стрімко зріс відсоток тих, хто продовжив навчання у вищих навчальних закладах, окремі пішли до аспірантури. І як результат всі дев’ятикласники  минулого навчального року вступили  до ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації.  

В напрямку «школа – громаді» реалізовано задум створення юридичного консультпункту для батьків, учнівська організація почала співпрацювати з представником обласного центру сприяння сільському туризму Оксаною Бас в проекті «Сміття: за чи проти?», педагогічний колектив став одним із співзасновників фестивалю «Подільський продукт», а спортивна зала, майданчики перетворились у постійне місце  для спортивних змагань та свят з участю жителів села. Діти взяли під опіку ветеранську організацію, виступили ініціатором проекту «Хто ти, загиблий воїне?».

Аналіз зробленого показав,  що і громада і школа  в своїх намаганням змінити життя на краще перебувають в інформаційному обмеженні. Важливо мати доступ до інформації, щоб її отримати та поділитися своєю з іншими. Та й сучасна школа тому вважається сучасною, що дає можливість освоїти учням нові технології.  Особливо важливо це для сільської дітвори, яка за об’єктивних обставин  обділена  можливостями в доступі до прогресивних новинок.  Тому використання інформаційно комунікаційних технологій стало пріоритетним завданням в роботі директора та всього педагогічного колективу  на найближчу перспективу.

Приведу хронологію:  перший комп’ютер у школі з’явився у 1995 році; внаслідок реалізації проекту з Українським фондом соціальних інвестицій ми отримали Інтернет - зв'язок; першими серед шкіл району почали використовувати власний  E-mail ser-tomenko@yandex.ru, (ser-tomenko@ukr.net);  в результаті співпраці з директором Сапіжанської ЗОШ І-ІІ ступенів  Шаргородського району Сергієм Бондарчуком вперше в районі у 2009 році запрацювала шкільна сторінка за адресою www.gaewoe.ucoz.ru  ; протягом останніх п’яти  років успішно працює гурток комп’ютерної грамоти; на даний час переважна частина учителів школи діляться своїми досягненнями через власні сайти; ми  працюємо над впровадженням  електронної системи управління навчальним процесом.

На шляху реалізації задуманого великою перешкодою була проблема з матеріально – технічним забезпеченням. Тому  я від імені колективу звернувся за підтримкою до всіх небайдужих земляків з листами. Допомога прибула вчасно – у 2012 році було сформовано новенький комп’ютерний клас із локальною мережею та підключенням до Інтернету. На даний час школа має повний комплект оргтехніки для використання на уроках та в позаурочний час.

Як керівник вважаю, що використання ІКТ має бути невід’ємною складовою кожного уроку. Власним прикладом довожу ефективність застосування комп’ютерної техніки на уроках правознавства та хімії у 8 – 9 класах. Так робота з віртуальною лабораторією для виконання практичних робіт в учнів викликає неабиякий інтерес.

Нещодавно, щоб визначитися в найближчій перспективі впровадження новітніх технологій у навчально – виховному процесі керівники школи побували в навчальних закладах сусідньої Республіки Польща ( 2009 рік – заступник директора з навчально – виховної роботи; 2012 рік – директор школи).

Мені випала нагода відвідати  дошкільний навчально – виховний заклад, школу та  гімназію у гміні Міжец Стараховцкого повіту. Обмін досвідом дав можливість визначитися з подальшими напрямками впровадження інформаційно-комп’ютерних технологій на уроках, зокрема у використанні мобільних комп’ютерних центрів згідно кабінетної системи, наданні послуг пересічним жителям села в оволодінні оргтехнікою, створенні освітньо – духовних центрів.  Робота тривала, але  ми сподіваємося що це забезпечить найбільш рівний доступ нашим учням та випускникам до отримання освітніх послуг, тим більше, що на даний час в школі всі діти оволоділи елементами роботи з персональним комп’ютером.

Важливим напрямком в роботі школи як громадсько-активного осередку є розуміння того, що дитину не потрібно виховувати у відриві від соціуму. Всебічно розвиненим учень лише стає в середовищі рівних собі і кращих за себе. Єднання із навколишнім світом привносить відчуття гармонії та моральної довершеності.

Тільки єдність багатьох умов, передумов, методів створює обстановку, яка сприяє формуванню моральної повноцінності. дитини, писав В.О.Сухомлинський у книзі «Розмова з молодим директором». Тому розвиваючи дану ідею було вироблено ряд напрямків у здійснені виховної роботи в школі, яка була спрямована на співпрацю з громадою. Пріоритетними стали: організація «Школи сприяння здоров’ю», здійснення проекту «Дім здоров’я»,  де учнівське самоврядування співпрацює з вуличними комітетами, громадськими структурами;  робота  над програмою «Я родом з України», яка передбачає ознайомлення з народними традиціями, оволодіння основами народних українських промислів (гончарство, лозоплетіння),  відродженням творчих традицій роду; організація  євроклубу «Вікно в Європу»; робота над проектом «Гаївчани України – єднайтесь!». В рамках проекту єднання ми передбачили не лише налагодження спілкування з однолітками із різних куточків України через листування, а й організацію зустрічей у визначних історичних та культурних центрах України.

Все ж маючи певний досвід, розуміємо що творчий потенціал школи і можливості нашої громади, якщо функціонуатимуть окремо, незначні. Тому вони повинні базуватися на принципах єднання, доцільності, ефективності, результативності.

Навчально-виховний заклад як громадсько – активна ланка вже не може задовольнити зростаючих потреб сторін  у виконанні функцій єдиного інтелектуального центру.  Проте, якщо об’єднатися в єдиний організм, ми досягнемо більших успіхів: поліпшаться додаткові навчальні послуги, виховна, культурно-просвітницька, спортивно-масова робота стануть ефективнішими (заклад культури + школа, сільська бібліотека + шкільна бібліотека, сільський стадіон +  шкільна спортивна база,  інформаційний ресурс громади + інформаційно – комп’ютерна база школи).

Переконаний, що саме створення культурно-освітніх центрів на селі забезпечить в майбутньому  збереження освітньої мережі  , закладів культури,  дозволить  попередити  конфлікти  між органами місцевого самоврядування з одного боку та працівниками школи,  батьками  дітей,  членами  місцевої  громади  –  з  іншого  та  унеможливити процес  зникнення сільських населених  пунктів в Україні. 

Звичайно, робота педагогічного та учнівського колективу, який я очолюю потребує нових ідей, ривків вперед. Ми далекі від того, що мета реалізована сповна і не думаємо зупинятися на досягнутому, адже за девіз взяли слова із книги нашого сучасника   Конаржевського Ю.О. "Менеджмент і внутрішкільне управління" "Освіта ніколи не досягає точки насичення".

 

 

 

 

 

 

Пошук
Календар
«  Березень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Архів записів
Друзі сайту
  • Кухар А.К. вчитель початкових класів Гаївської ЗОШ-сад
  • Розклад погоди у Гайовому
  • Місце знаходження села
  • Офіційний сайт м.Бар
  • Відправити бесплатні СмС на Київстар/Діджус/Білайн
  • Copyright MyCorp © 2024Конструктор сайтів - uCoz